Begin november startte Better Care Network Netherlands, de koepelorganisatie van acht kinderorganisaties, de multimedia campagne tegen het weeshuistoerisme. Daarmee willen ze de duizenden Nederlandse jongeren die jaarlijks vrijwilligerswerk in een weeshuis willen gaan doen op andere gedachten brengen. Dit omdat kinderen in de weeshuizen uitgebuit worden en te voorkomen dat die kinderen hechtingsproblemen krijgen omdat ze steeds weer met andere verzorgers geconfronteerd worden.
Geen wezen
De circa 8.000 jongeren die aan dit vrijwilligerswerk meedoen denken iets goed te doen. Maar gemiddeld 80 procent van de kinderen in de weeshuizen (in vooral toeristische landen als Nepal, Cambodja of Ghana) heeft nog een of beide ouders. Ze zijn dus helemaal geen wees. Die kinderen zitten daar omdat hun ouders te arm zijn om hen te kunnen onderhouden. In die ‘weeshuizen’ moeten de kinderen hard werken om de toeristen te ‘vermaken’ en dat terwijl ze nauwelijks zorg krijgen. Ook worden de omstandigheden in die ‘weeshuizen’ bewust slecht gehouden om daarmee medelijden te wekken en zo geld te genereren. Vaak moeten de vrijwilligers ook nog een behoorlijk bedrag op tafel leggen om zich in die ‘weeshuizen’ te kunnen inzetten.
Verlaten
Daarnaast is er de hechtingsproblematiek. Een Cambodjaanse die in een ‘weeshuis’ heeft gezeten vertelt: ’Het was verschrikkelijk als de vrijwilligers weer vertrokken. Elke keer weer voelde het als verlaten worden. Ik ben nu volwassen, maar ik weet nog steeds niet welke mensen ik kan vertrouwen. Dat heb ik nooit geleerd. De mensen op wie ik gesteld raakte, vertrokken altijd weer – jaar in jaar uit’.
De actie tegen weeshuistoerisme wordt o.a. gesteund door UNICEF en Wilde Ganzen. Op de site van Wilde Ganzen staat de ‘Samenvatting Guidelines on Children’s Reintegration’. Verder is er meer informatie te vinden op de website www.stopweeshuistoerisme.nl.
Peter Lindhoud